Sök:

Sökresultat:

35 Uppsatser om Elevassistent som stödinsats - Sida 1 av 3

Elevassistenter i undervisningen Avgörande faktorer vid tillsÀttning av assistenter

Malmö högskola LÀrarutbildningen Skolutveckling och ledarskap Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning VÄrterminen 2005 Persson, Gunilla. & Lennartsson Stenlo, Catarina. (2005). Elevassistenter i undervisningen. Avgörande faktorer vid tillsÀttning.

Skolan Àr pÄ min sida : elever med stöd av elevassistent ? vad relationen mellan elev och assistent innebÀr för elever pÄ gymnasiets nationella program

Syftet med studien Àr att undersöka hur elever som gÄr pÄ gymnasiets nationella program och som har stöd av en elevassistent upplever sin studiesituation.  Studien undersöker vad relationen mellan elev och elevassistent har för betydelse för elevens skolgÄng ur elevens och ur skolans perspektiv.Studien Àr inspirerad av Antonovskys salutogena förhÄllningssÀtt dÀr hÀlsa stÄr i fokus. UtifrÄn sociokulturell teori och relationell pedagogik belyses hur interaktion och relation mellan elev och assistent skapar förutsÀttningar för vÀlmÄende, lÀrande och utveckling. Med hjÀlp av enskilda intervjuer, med stöd av förestÀllningskarta, samlas elevers och elevassistenters upplevelser in. En gruppintervju med specialpedagoger samt dokumentanalys av skolans dokumentation kring de intervjuade eleverna i form av ansökan om elevassistent, ÄtgÀrdsprogram och uppföljande samtal visar skolans bild av elevernas studiesituation.Att vÀlja att tacka ja till stöd av elevassistent Àr en lÄng process för gymnasieeleven. Den kan strÀcka sig över elevens hela första gymnasieÄr, vilket dÄ inkluderar skolans ansökningsprocess.

Inkluderande undervisning : En studie av textillÀrares och elevassistenters syn pÄ inkluderande undervisning

Denna studie behandlar textillÀrares och elevassistenters syn pÄ sitt arbete med inkludering av elever i behov av sÀrskilt stöd. Tre textillÀrare och tre elevassistenter har intervjuats om vad det innebÀr att assistera en elev, vilka faktorer de ser som viktiga för inkluderande undervisning, vilken betydelse elevassistenten har samt vilka effekter inkluderande undervisning kan fÄ.Studiens resultat har belysts ur ett relationellt perspektiv vilket innebÀr att mÀnniskors egenskaper skapas i möten med andra och dÀrmed varierar beroende pÄ kontext. I studien framkommer hur viktig relationen mellan elev och lÀrare/elevassistent Àr för att inkluderingen ska bli meningsfull och eleven ska dra nytta av undervisningen.Resultatet av studien visar att textillÀrarna Àr positiva till inkludering sÄ lÀnge elevgrupperna inte Àr alltför stora alternativt att det finns tillgÄng till elevassistent. De ser Àven att elever kan pÄverkas negativt i viss mÄn av inkludering. TextillÀrarna anser att elevassistenten Àr en betydande resurs i klassrummet och menar att denna i och med sin relation till eleven har kunskaper om eleven och dess behov, vilket kan öka inkluderingen.

En studie i lÀrare och elevassistenters uppfattningar om
elevassistentens yrkesroll och yrkesutövning

Enligt Utbildningsdepartementets lÀroplan frÄn 1994 (Lpo-94) har skolan ett sÀrskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svÄrigheter att nÄ mÄlen för sin utbildning. Undervisningen ska dÀrför anpassas till varje elevs förutsÀttningar och behov. Detta kan innebÀra att nÄgra eller nÄgon av vÄra elever kommer att behöva ett extra stöd i form av en person, en elevassistent. Vi som lÀrare fÄr dÀrmed ytterligare en person att relatera till i vÄr yrkesutövning. Vi fann dÀrmed ett personligt intresse i att öka vÄra kunskaper kring denna yrkesgrupp och hur den förvÀntas samarbeta med oss lÀrare.

Elevassistenters arbete i en utmanande skolmiljö och elever med utvecklingsstörning och autism

Sammanfattning Britta Kaleta (2014) Elevassistenters arbete i en utmanande skolmiljö och elever med utvecklingsstörning och autism. (Student Assistants work in a challenging school environment and students with learning disabilities and autism). SpeciallÀrarprogrammet inriktning utvecklingsstörning, LÀrande och samhÀlle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Högskola Bakgrund: UtifrÄn egna erfarenheter av att ha arbetat inom gymnasiesÀrskolans individuella program med inriktning autism har specialpedagogiska frÄgestÀllningar uppstÄtt kring elev-assistenter och deras yrkesroll. FrÄgestÀllningar som vÀckt mitt intresse Àr bland annat vilka arbetsuppgifter, faktiska metoder och teoretiska kunskaper har elevassistenter som arbetar i en utmanande miljö? Att arbeta som elevassistent inom gymnasiesÀrksolans individuella program med inriktning autism innebÀr en annorlunda arbetssituation Àn att vara elevassistent inom en ?vanlig klass?.

"Det krÀver bara lite mer tid och det krÀver bra personer omkring dig." : Unga vuxna med rörelsehinder berÀttar om sin skoltid.

UtifrÄn Normaliseringsprincipen och demokratiska strömningar under andra hÀlften av 1900-talet pÄbörjades pÄ skolomrÄdet en integreringsprocess. Begreppet inkludering introducerades senare för att markera skolans ansvar i frÄgan. Trots inkluderingsuppdraget har avskiljande lösningar inom skolan Äter blivit vanliga. Studier om rörelsehindrade barns skolvardag visar att det förekommer mÄnga exkluderande situationer i skolan, ofta omedvetna och i tron att dessa Àr bÀst för eleven. Dessa situationer Àr en följd av att skolan inte arbetar pÄ organisationsnivÄ med inkluderingsfrÄgor.Syftet med denna studie har varit att belysa inkluderingsaspekter i skolan för elever med rörelsehinder.

TvÄ elevassistenters arbete med elever i behov av sÀrskilt stöd. En etnografisk studie

Syfte: Studiens övergripande syfte Àr att undersöka elevassistenters funktion och arbete med elever i behov av sÀrskilt stöd i skolan. Dessutom Àr syftet att mer specifikt studera hur elever görs delaktiga i samspelsituationer.Teori: Studiens etnografiska ansats tar sin utgÄngspunkt i det sociokulturella perspektivet. Perspektivet framhÄller kommunikation och sprÄkanvÀndning som det viktigaste kollektiva verktyget för att mÀnniskor skall kunna förstÄ och samspela med varandra (SÀljö, 2000). Med det sociokulturella perspektivet som en grund fördjupar sig studien i kommunikationen med hjÀlp av diskursanalys. I diskursanalys Àr sprÄket centralt, dÄ det Äterger och formar verkligheten.

Elevassistenten : - pusselbit eller schackpjÀs?

Elevassistenten - pusselbit eller schackpjÀs? En kvalitativ studie om relationen mellan skolans organisation och behovet att anstÀlla elevassistenter.Studiens syfte har varit att undersöka hur skolan organiserar stödet elevassistans till de elever som bedöms vara i behov av sÀrskilt stöd samt vilka faktorer som pÄverkar att elevassistent bedöms vara den ÄtgÀrd som ska ges till elever i behov av sÀrskilt stöd.Genom intervjuer med rektorer vilka, enligt Skollagen, fattar beslut och har det yttersta ansvaret för sin enhets inre organisation, har vi undersökt hur stödet för elever organiseras och var i organisationen elevassistenten befinner sig. GenomgÄngen av tidigare forskning visar hur antalet elevassistenter ökat i skolorna de senaste Ärtiondena och att elevassistentens uppdrag kan fÄ sÀrskiljande eller inkluderande effekter beroende pÄ hur uppdraget organiseras. GenomgÄngen belyser hur skolor alltmer ger uttryck för att stöd mer borde ges pÄ organisationsnivÄ men att de inte riktigt lyckas realisera detta i verkligheten utan att stödet ofta sÀtts in genom att pÄ olika sÀtt "ÄtgÀrda eleven". LitteraturgenomgÄngen visar ocksÄ pÄ att elevassistenter Àr en grupp med ytterst varierande utbildning.

Pedagogers arbete med andrasprÄkselever

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka hur pedagoger arbetar med andrasprÄkselevers sprÄkutveckling. Syftet Àr att Àven undersöka hur pedagoger anpassar sin undervisning samt lÀromedel utifrÄn andrasprÄkselevers förutsÀttningar och behov. I vÄrt arbete kommer du att fÄ lÀsa om hur pedagoger arbetar med andrasprÄkselevers sprÄkutveckling. Vi har utfört intervjuerna i en mÄngkulturell skola och riktat oss in Ät elever som har olika nationaliteter med olika modersmÄl. Du kommer att ta del av fem intervjuer: ? TvÄ intervjuer med tvÄ grundskolelÀrare som arbetar parallellt med varandra. ? En intervju med en elevassistent.

LÀrarens personlighet, kommunikation och kÀnslor samt dess betydelse i relationen till eleven

Arbetet koncentrerar sig kring viktiga faktorer hos en lÀrares personlighet, kommunikation och kÀnslor i en lÀrare-elevrelation. I litteraturgenomgÄngen belyses olika faktorer i dessa tre omrÄden som kan pÄverka relationen ur ett lÀrarperspektiv. Dessa faktorer Àr bland andra sjÀlvförstÄelse, sjÀlvanalys, intuitivt lyssnande och empati. Empirin Àr uppbyggd kring en kvalitativ studie dÀr tre lÀrare och en elevassistent pÄ en grundskola har intervjuats för att ta reda pÄ deras uppfattningar kring de omrÄden som nÀmns hÀr. Det framkom att de flesta respondenter var medvetna om ovannÀmnda omrÄden och deras betydelse för relationen.

ÖversĂ€ttare eller sĂ€rskiljare? -elevers syn pĂ„ att ha elevassistent i grundskolan

In all times school has defined and categorized pupils from a hypothetical normality. The National Agency for Education is today critical to how the municipalities provide for the necessity of special support for pupils with difficulties in school.Pupil`s assistants has been a growing profession in school during the last decade and their importance for the pupils is relatively unexplored. The aim of this study is to find out how the pupils think about having pupil`s assistant during the obligatory school on the basis of the ideas of power, knowledge, involvment and understanding. The study is based on qualitative interviews, consisting of half-structured questions, with eight pupils that have or have had pupil`s assistant during their time in senior compulsory school. The result notifies that the pupils feel powerless in school, they have no opportunity to affect and they do not think they are someone that could make any change.

"...ju tidigare desto bÀttre" : En studie om framgÄngsfaktorer i lÀs- och skrivutveckling för barn i behov av sÀrskilt stöd.

Denna uppsats Àmnar undersöka hur personer inom de olika yrkesprofessionerna; chef, specialpedagog, lÀrare, psykolog och elevassistent reflekterar kring vad som genererar framgÄngsfaktorer i lÀs- och skrivutveckling för barn i behov av sÀrskilt stöd pÄ en resursskola. Metoderna som anvÀnds i undersökningen Àr semistrukturerade intervjuer och fokusgrupp dÀr samma frÄgor stÀlls till alla deltagare med öppna svarsalternativ. Resultaten tyder pÄ att personerna som arbetar pÄ resursskolan anser att tidiga insatser och förebyggande ÄtgÀrder Àr av högsta betydelse för att generera framgÄng i lÀs- och skrivutveckling. Vidare visar Àven resultaten att personalen pÄ resursskolan anser sig ha goda möjligheter till individualisering samt god tillgÄng till resurser i olika former. FrÄnvaron av sprÄkliga förebilder Àr dock nÄgot som personalen lyfter fram som en brist pÄ resursskolan.

Elevassistentens yrkesroll och ansvar i den integrerade förskolan och skolan.

Syftet med denna observationsstudie Àr att belysa den diskrepans mellan elevassistenters yrkesroll och funktion som vi uppmÀrksammat ute pÄ fÀltet men ocksÄ i den tidigare forskningen. Studien baseras pÄ observationer av 5 assistenter i den integrerade förskolan och skolan samt pÄ en innehÄllsanalys av 16 stycken platsannonser pÄ arbetsförmedlingens hemsida. Resultatet har analyserats utifrÄn ett systemteoretiskt och specialpedagogiskt perspektiv dÀr de huvudsakliga analysverktygen har varit begreppen systemisk obalans och logiska nivÄer. Analysen har visat att assistenten rör sig mellan olika logiska nivÄer i skolans system. Detta kan vara en bidragande faktor till att otydligheten i assistentens yrkesroll Àr stor. Resultatet av den genomförda innehÄllsanalysen visar att de kompetenskrav arbetsgivarna eftersöker Àr diffusa och ger utrymme för tolkning.

Nya Barn- och fritidsprogrammet i fokus : En studie om hur yrkeskunnandet konstrueras i text och bild

Denna studie fokuserar pÄ yrkeskunnandet pÄ Barn - och fritidsprogrammet, ett av gymnasieskolansyrkesprogram. Programmet utbildar till yrken inom pedagogiska och sociala yrkesomrÄden samtinom fritids- och friskvÄrdssektorn och har yrkesutgÄngar som vÀktare, personlig assistent,elevassistent, personlig trÀnare, barnskötare och personal inom boende för personer medfunktionsnedsÀttning. Eleverna uppmanas att skaffa sig bÄde en yrkesexamen ochhögskolebehörighet.Inom en socialkonstruktionistisk ram och med en diskursteoretisk ansats studeras huryrkeskunnande konstrueras. Studiens empiri utgörs av styrdokument, informationsmaterial ochgymnasieskolors hemsidor. Syftet med studien Àr att öka förstÄelsen för yrkeskunnandet pÄ nyaBarn - och fritidsprogrammet.

Finanskrisen 1990. Banker-Finansbolag-Fastighetsbolag.

Syftet med studien Àr att undersöka vilka förutsÀttningar tre skolors pedagoger har för arbetet med sÀrskilda behov. Detta med utgÄngspunkt i lÀrares, specialpedagogers/elevassistent och rektorers förhÄllningssÀtt till barn i behov av sÀrskilt stöd. I forskningsarbetet synliggörs det specialpedagogiska arbetet, men ocksÄ den kunskap som finns i relation till barn i behov av sÀrskilt stöd, rÀttigheter och skyldigheter mellan skola och individ. VÄr studie har tre forskningsfrÄgor som i sin tur ligger som grund i studien och inför insamlingen av arbetsstoff. Genom kvalitativa intervjuer samlade vi kunskap om pedagogers vardagsarbete.

1 NĂ€sta sida ->